Pont over de Tjonger blijft deze zomer buiten gebruik
OLDLAMER/ROTSTERGAAST – De pont over de Tjonger tussen Oldelamer en Rotstergaast blijft deze zomer definitief uit de vaart. De gemeenten Weststellingwerf en De Fryske Marren hebben vastgesteld dat de pont op korte termijn niet veilig kan worden ingezet.

De pont is een belangrijke verbinding, vooral in het toeristenseizoen. In 2025 maakten meer dan 14.000 passanten gebruik van de oversteek. Wethouder Tom Hartog van Weststellingwerf benadrukt: “We begrijpen dat het wegvallen van de pont een groot gemis is. Maar de veiligheid staat altijd voorop.”
Hoewel er in september 2025 al maatregelen zijn genomen, zoals baggerwerk, het verwijderen van beplanting en een vlonder bij de walkant, blijkt uit recente technische beoordelingen dat de pont nog steeds onvoldoende veilig is. “Het inzetten van vrijwilligers of externen voldoet niet aan de ARBO-eisen, en voorzieningen op korte termijn zijn niet te realiseren,” zegt de wethouder.
De gemeenten werken aan een toekomstbestendige oplossing. Wethouder Jan van Zanden van De Fryske Marren stelt: “Vervanging van de pont lijkt het meest passend. We verwachten dat er volgend jaar tijdens het recreatieseizoen weer veilig gebruik kan worden gemaakt van deze oversteekverbinding.”












