NK Tegelwippen in De Fryske Marren van start met buurtactie in Tjerkgaast
TJERKGAAST - Gemeente De Fryske Marren doet opnieuw mee aan het NK Tegelwippen. Tot en met 31 oktober wordt samen met gemeenten in heel Nederland ingezet op het vervangen van zoveel mogelijk tegels door groen. Iedere tegel die plaatsmaakt voor planten helpt tegen hittestress en wateroverlast en draagt bovendien bij aan een prettigere leefomgeving voor mens en dier.
De aftrap van de actie vond plaats in Tjerkgaast. Aan de Gaestdyk, tussen de openbare weg en het fietspad, verwijderde wethouder Jan van Zanden samen met Plaatselijk Belang Tjerkgaast en team wijkbeheer de eerste tegels. Plaatselijk Belang had aangegeven dat er behoefte is aan meer groen in het dorp. In goed overleg is deze locatie gekozen als startpunt.

Meer groen en ruimte voor insecten
Op de plek van de tegels worden momenteel grondverbeteraars aangebracht. In het najaar volgt de aanplant van vaste en inheemse beplanting. Daarmee moet het nieuwe groene gebied uitgroeien tot een natuurlijk bloeiende plek voor insecten, terwijl ook hittestress wordt verminderd en regenwater beter de bodem in kan zakken.
Landelijke competitie
Het NK Tegelwippen is een landelijke competitie waarin gemeenten en hun inwoners worden uitgedaagd om tegels te vervangen door groen. Alle gewipte tegels kunnen worden aangemeld en tellen mee voor de landelijke tegelteller. In De Fryske Marren wordt daarbij samengewerkt met Dynhus, Accolade en Sociaal Werk De Kear.
Voordelen van vergroenen
Een groene tuin of straat heeft meerdere voordelen. Zo zorgt groen voor verkoeling op warme dagen, kan regenwater beter in de bodem wegzakken en ontstaat er meer ruimte voor planten en dieren.
Meedoen is eenvoudig
Inwoners kunnen zelf ook meedoen door tegels te vervangen door groen in de eigen tuin of buurt. Gewipte tegels kunnen worden aangemeld via de website van het NK Tegelwippen. Tegels kunnen daarna gratis worden ingeleverd op het milieuterrein, op vertoon van een bewijs van deelname, of worden opgehaald door de Tegeltaxi.
Tegeltaxi rijdt in april en oktober
Tijdens het NK Tegelwippen rijdt de Tegeltaxi van 13 tot en met 19 april en van 28 september tot en met 4 oktober door de gemeente om gewipte tegels gratis bij inwoners thuis op te halen. Daarbij geldt wel dat alleen tegels worden meegenomen die daadwerkelijk zijn vervangen door groen. Aanmelding kan via de website van de gemeente.













