Sport

Sven Kramer directeur bij Jumbo-Visma, maar veel is er uiteindelijk niet veranderd

HEERENVEEN - Ruim een half jaar geleden beëindigde Sven Kramer zijn succesvolle schaatscarrière, maar hij beweegt zich nog altijd volop in de sport. Sinds enige tijd is Kramer directeur business development bij zijn oude ploeg.

Schaatscoach Jac Orie en directeur Sven Kramer Foto Gewoan Dwaan / Douwe Bijlsma
Schaatscoach Jac Orie en directeur Sven Kramer Foto Gewoan Dwaan / Douwe Bijlsma

Woensdag presenteerde de Jumbo-Visma schaatsploeg zich bij Van der Valk in Wolvega aan familie, sponsoren en de pers. Naast bekend gezichten als Antoinette de Jong, Kai Verbij en Thomas Krol kwamen er ook nieuwelingen op het podium. Onder hen ook Myrthe de Boer uit Scharsterbrug, die een plek heeft gekregen in het opleidingsteam van Jumbo-Visma.

De presentatie werd vanuit de zaal gadegeslagen door Sven Kramer. Hij mocht even later vertellen over de rol die hij bij de ploeg vervult. ,,Ik ben vooral verantwoordelijk voor de zakelijke kant van de schaatsploeg’, zegt de 36-jarige oud-schaatser. ,,De sponsorships activeren, behouden en uitbreiden.’

Ook wielrennen
Maar wie denkt dat meervoudig olympisch kampioen alleen binnen het schaatsen bezig is, heeft het mis. Jumbo-Visma heeft ook één van de beste wielerploegen ter wereld. ,,Het schaatsen ligt natuurlijk dichter bij het hart, maar we zullen het breder trekken naar beide ploegen. Onze kracht ligt in dat we 365 dagen per jaar zichtbaar zijn, met schaatsen in de winter en wielrennen in de zomer.’

De eerste weken bevallen Kramer goed, ook omdat het niet helemaal nieuw voor hem is. In zijn carrière bemoeide hij zich ook wel met het zakelijke deel. ,,Dat is misschien wel de aard van het beestje. Ik zeg wel eens gekscherend: het enige wat ik nu niet meer doe, is trainen. Maar uiteindelijk is er niet veel veranderd. Ik ben nog altijd even druk met de sport en alle belangen daaromheen.’

Geldproblemen Thialf
Een onderwerp waar Kramer zich ook vaak over heeft uitgesproken, is Thialf. De ene keer ging het over de (slechte) kwaliteit van het ijs, de andere keer over de ‘meewind’ bij wedstrijden en weer een andere keer over de toekomst van de ijstempel.

Als we Kramer nu vragen of we hem nog naast het ijs zullen zien, kan hij niet laten om te verwijzen naar de financiële problemen waar Thialf in zit. ,,Als het open blijft, dan misschien wel, ja. Ik denk dat het wel goed komt, maar je weet het nooit. Dat het penibel is, is zeker.’
Op dit moment is de directie van het ijsstadion in gesprek met verschillende partijen over een oplossing voor de hoge energiekosten. Het energiecontract loopt eind dit jaar af en dan krijgt Thialf te kampen met een hogere rekening.

‘Het is aan een aantal stakeholders om dat op te lossen’, vindt Kramer. ‘Voor ons zijn er meerdere banen dan Thialf, dus voor ons is het minder penibel dan voor de mensen die er hun vaste baan hebben.’

Geboorte Dexx Bynt
Niet alleen met zijn nieuwe baan heeft Kramer het op dit moment druk. In augustus werd Dexx Bynt Kramer geboren, het tweede kind van Kramer en Naomi van As. En dus zit hij thuis in de luiers. ‘Ja, absoluut. Dat vind ik niet erg.’

Dat is anders dan bij de geboorte van hun eerste kindje, Kae, bijna vier jaar geleden. ‘Toen ging ik binnen een paar weken naar Japan. Dan heb je altijd een soort excuses. Nu is het: ‘Sven, jij bent!’ Nu kun je het meer samen doen.’

Bron: Omrop Fryslân