Kuipers Woudsend viert zestigjarig bestaan - Hoogwaardig product zonder vieze handen

In bedrijf
Grondlegger Johannes Kuipers (l) met huidige eigenaar Durk Douma:
Grondlegger Johannes Kuipers (l) met huidige eigenaar Durk Douma: Fotot Richard de Jonge

WOUDSEND - Begonnen als een kleine dorpssmederij in 1964 is Kuipers Woudsend BV uitgegroeid tot een bedrijf met rond de honderd werknemers in dienst. Het is daarmee verreweg de grootste werkgever in de omgeving. Het bedrijf levert roestvast stalen machines, apparaten en tanks aan vrijwel alle landen. De omzet bedraagt ruim dertig miljoen euro. Kuipers Woudsend BV bestaat dit jaar zestig jaar en wij gingen op bezoek bij de jarige en vielen van de ene verbazing in de andere.

Bijvoorbeeld over de rust die er heerst. Niks geen kabaal van hamers en slijpmachines, maar rust. Dat blijkt als we worden rondgeleid door de verschillende hallen. Schoon ook. Je kunt bij wijze van spreken van de vloer eten. Over die vloeren gesproken: die zijn verwarmd, wel zo fijn. Ramen hebben natuurlijk isolerend glas, maar zijn ook voorzien van een coating waardoor het binnen nooit loeiheet wordt. Met het toenemen van het aantal verschillende producten zijn er de laatste jaren enkele hallen bijgebouwd. In de grootste hal worden de grootste tanks en machines gemaakt. Een grote tachtigtons (!) loopkraan maakt dat alles op zijn plaats komt. 

Met een camera naar binnen

We lopen langs tanks, in grootte variërend, allemaal met een binnenwerk. Bijvoorbeeld een staand exemplaar, bedoeld voor Ivoorkust, om daar te worden ingezet om noten te ontdoen van ongedierte. Ook een lange mozzarella-machine, bestemd voor de melkindustrie. “Dan heb je te maken met hygiëne”, legt Durk Douma uit, Douma nam het bedrijf in 2006 over van grondlegger Johannes Kuipers. Douma gaat verder: “En dan mogen er binnen in de leidingen geen onregelmatigheden zitten. Dat vergt vakmanschap. Om dat te controleren gaan we er met een camera doorheen.” 

Een tank op een oplegger doet ons het voorhoofd fronsen, want die verwacht je daar niet zo. Douma moet lachen. “Dat is een relatief nieuwe business. We bouwen de tanks ultradun, van 2,4 millimeter, vloeipapier. Als je honderd kilo gewicht in de tank bespaart, kan de transporteur honderd kilo extra melk meenemen.” 


Schone verwarmde vloeren in goed geïsoleerde hallen - Foto Richard de Jonge

Zesduizend manuren ter plaatse

Moderne machines zorgen ervoor dat veel is geautomatiseerd, maar er staan ook nog machines die door grondlegger Kuipers zelf zijn gebouwd. Zeventig procent van de omzet gaat naar het buitenland. Douma: “Monteurs van ons zijn nu in Amerika voor twee grote projecten. Dan praat je alleen al over zesduizend manuren om daar de boel te installeren. We hebben net een project in Frankrijk opgeleverd; moeten nu een kaasmachine maken voor een fabriek in Lockerbie, Schotland en hebben een aanvraag uit Finland voor een droger.” 

Stainless Steel Valley

Het aantal werknemers schommelt al jaren rond de honderd, ondanks dat de omzet met veertig procent is gestegen. Dat komt omdat het bedrijf ook veel uitbesteedt aan specialisten in de provincie. Douma. “Die hebben grote automaten en CNC-gestuurde machines en daar maken we dankbaar gebruik van. Dat is ook met het snijden van materiaal. Als we dat zelf zouden doen, hebben we de hallen vol met alle soorten materiaal liggen en kunnen we geen tanks bouwen. Dat kopen we bij de specialist.”

“En dát is de kracht van Friesland, ‘Stainless Steel Valley’,” knipoogt Durk Douma, “want alle roestvast staal is in Friesland begonnen.” 

Ontwerpen gebeurt in eigen huis

De meeste machines die Kuipers Woudsend BV maakt zijn voedingsmiddelen gerelateerd. Vrijwel alles wat met voeding te maken heeft is van roestvast staal. Douma: “Wat we momenteel ook veel fabriceren heeft vaak te maken met energie. Zoals tanks voor de opslag van biomassa, waterbuffers voor een melkfabriek die zijn warmte op wil slaan om het weer te hergebruiken.” 

Het ontwerpen van machines en apparaten en alles wat daar direct mee te maken heeft, gebeurt in eigen huis. Door een tiental hoog opgeleide engineers in een splinternieuwe kantoorruimte die bovenop de bestaande is gezet. Overigens doet Kuipers Woudsend niet alleen de bouw zelf, maar ook de installatie op locatie. Dat laatste vaak ook, omdat bijvoorbeeld een tank te groot is. Dan wordt hij gebouwd in segmenten en ter plaatse in elkaar gezet. 

Wij geven onze mensen veel zelfstandigheid

Groene toer

Kuipers Woudsend is sowieso redelijk op de groene toer, want het bouwt ook Windcat werkschepen voor de windmolenparken waarvan de motoren lopen op een combinatie van diesel en waterstof. Windcats zijn catamarans met aan de voorkant een enorm platform dat in hoogte overeenkomt met die van een windmolen en bedoeld om onderhoudsmensen veilig over te zetten. 

Gert-Jan Bleeker van Dok- en Scheepsbouw Woudsend bv, het ‘natte’ bedrijfsonderdeel van Kuipers Woudsend BV: “De eerste Windcat was achttien meter. Tegenwoordig zijn ze 25 meter lang; we zijn toe aan bouwnummer 33. Voor Rijkswaterstaat zijn we een schip aan het ombouwen van diesel naar diesel/elektrisch. Een project van een paar maanden. En ik verwacht dat er meer komen want Rijkswaterstaat is aan het vergroenen.” 

‘Alles wat ze aankunnen, mogen ze doen’

Kuipers Woudsend heeft alle denkbare certificaten zoals ISO, VCA, Hygiënisch Werken, Kiwa en vanzelfsprekend zijn ook alle lassers gecertificeerd. Samen met een hypermodern machinepark kun je zonder opscheppen stellen dat Kuipers Woudsend het meest complete roestvast staalbedrijf van ons land is. Het bouwt hoogwaardige producten zonder vieze handen. 

Durk Douma: “We geven onze mensen veel zelfstandigheid. Alles wat ze aankunnen, mogen ze doen. Dat geldt van de engineer tot de stagiaire op de werkvloer. Als je het in je hebt, kun je je zelf ook ontwikkelen. Een engineer heeft met een opdracht veel contact met de klant en als hij dat goed doet, komt de klant voor een vervolgopdracht niet bij mij, maar bij hem. Dan doe je het goed.” 

Bedrijfsuitje

Tot slot: roemrucht is het vijfjaarlijkse bedrijfsuitje waarbij niet alleen de medewerkers, maar ook de partners van de partij zijn, weet Durk Douma. Het bracht ze in het verleden al met de trein naar steden als Berlijn en Parijs, en in november staat een lang weekend Barcelona op de rol, met het vliegtuig.


Fijne kneepjes 

Al op jonge leeftijd leerde grondlegger Johannes Kuipers (87) de fijne kneepjes van het vak bij dorpssmid Bruinsma in Woudsend. Zestig jaar geleden begon hij voor zichzelf. Naast machines en tanks bouwde Kuipers als liefhebber van boten ook de Doggersbanken, een ontwerp van Dick Boon van Vripack. Doggersbanken worden nu niet meer gebouwd. De vijf dokken worden nu gebruikt voor de bouw en onderhoud van de boten van de KNRM, Rijkswaterstaat en de Windcats. “De Doggersbanken werden steeds groter,” zegt Johannes Kuipers, “maar daarmee namen ook de problemen toe. We bouwden vooral voor Amerikanen die mij hun grootste vriend noemden tot de boot werd opgeleverd en het op de laatste afrekening aankwam.” 


De door Kuipers Woudsend gebouwde Windcat - foto aangeleverd


Werken bij Kuipers Woudsend

Mocht je na het lezen van dit verhaal nieuwsgierig zijn geworden naar Kuipers Woudsend en lijkt het je leuk er te gaan werken, ga dan langs of maak een afspraak voor een vrijblijvende rondleiding. Wie weet maak jij straks ook een hoogwaardig product zonder vieze handen te krijgen. Meer informatie over het bedrijf is te vinden op de websites www.kuiperswoudsend.nl en www.dokenscheepsbouw.nl.

Tekst: Richard de Jonge
Foto’s: Kuipers Woudsend BV en Richard de Jonge

foto aangeleverd
Afbeelding
Afbeelding