De biologische markt groeit nauwelijks, maar in Sondel verkopen ze sinds kort de smaak van vroeger

Door: Omrop Fryslân In bedrijf
Regina Deinum
Regina Deinum Foto Omrop Fryslân

SONDEL - Hoewel de omzet van biologische artikelen omhoog gaat, groeit de markt zelf nauwelijks. Ondanks dat opende in Sondel een biologische winkel die de smaak van vroeger verkoopt. Regina Deinum durft het aan.

De omzet van biologische producten groeide slechts een half procent, maar de oorzaak daarvan zit ondermeer in de inflatie. Ook dat consumenten regelmatiger en ook meer biologische producten kopen werkt mee in de groei. Dat blijkt uit onderzoek. Ondanks de groei blijft deze wel achter bij de verwachting.

Regina Deinum: “Dat kan een imagokwestie zijn”, zegt Regina Deinum. De winkel die ze runt met haar familie is onderdeel van de biologisch-dynamische Graasboerderij in Sondel.

Te weinig bioboeren
“Wij zien hier in de laatste jaren een enorme groei. Steeds meer mensen eten bewust. Daarom kunnen we deze stap nu maken. Maar er zijn te weinig bioboeren die op grotere schaal producten kunnen maken.”Deinum denkt dat de biologische winkel voet aan de grond begint te krijgen. “Er komen zelfs mensen uit Leeuwarden voor onze zuivel of vlees.”

De boerderij speelt een belangrijke rol bij de winkel. “De zuivel komt van de eigen boerderij en de groente van boeren uit de omgeving.” Er mag niet teveel voor worden gereden. “We proberen een afstand van maximaal 50 kilometer aan te houden”, zegt Deinum.

Smaak van vroeger
De winkel kan direct al rekenen op veel aanloop: klanten die een bewuste keuze maken. “De groente smaakt veel beter”, zegt Catrien. Ze komt al jaren bij de boerderij voor zuivel.

“Hier weet je dat er geen vergif bij is gebruikt. Vergif, het zegt het al, dat wil je niet in je lichaam hebben.”Dat is ook de reden dat Foekje naar de winkel komt. “En om de smaak van vroeger terug te krijgen. De zuivere smaak van de groente. Het verschil kun je duidelijk proeven.”

Vertrouwen
Deinum heeft vertrouwen in de toekomst. De winkel mag dan niet op een zogeheten A-locatie zitten, de producten en de werkwijze trekken wel klanten, zegt ze.

“Wat we bieden is uniek. We hopen echt dat we zo meer boeren over de streep kunnen trekken om dit te doen, maar ook dat we meer mensen kunnen overtuigen lokaal te eten.”

Klink voor de het bekijken van de reportage op deze LINK

Afbeelding