Algemeen

Openbaar vervoer ligt woensdagochtend stil door landelijke staking

Door: Rudy Bouma

FRYSLAN - Reizigers moeten woensdag 24 juni rekening houden met grote hinder in het openbaar vervoer.

Treinstation Sneek
Treinstation Sneek

Vakbonden leggen tussen 04.00 en 08.00 uur het werk neer uit protest tegen de voorgenomen bezuinigingen van het kabinet op de sociale zekerheid. Door de staking rijden er in de vroege ochtend geen NS-treinen. Ook in het stads- en streekvervoer wordt gestaakt, waardoor de ochtendspits in heel Nederland ontregeld raakt. De vakbonden voeren actie omdat het kabinet bijna 7 miljard euro wil besparen op de sociale zekerheid. Onder meer de maximale WW-duur zou worden verkort van twee naar één jaar en ook op de arbeidsongeschiktheidsregeling (WIA) wordt bezuinigd. Hoewel de staking om 08.00 uur eindigt, zal het treinverkeer niet direct volgens de normale dienstregeling rijden. NS start de dienstregeling vanaf dat moment geleidelijk op. Reizigers moeten rekening houden met uitval en vertragingen tot ver in de ochtend.

Arriva verwacht dat de meeste bussen en regionale treinen vanaf ongeveer 08.30 uur weer rijden. Voor reizigers geldt het advies om, indien mogelijk, thuis te werken of een alternatief vervoermiddel te zoeken. NS adviseert reizigers hun reis kort voor vertrek te plannen en verwacht dat de dienstregeling pas later in de ochtend volledig hersteld zal zijn.