Pieter van Groencentrum Roffel: ,,Wij kunnen tenminste nog iets!''

WYCKEL - ,,Wij kunnen tenminste nog iets!'' is het antwoord van Pieter Roffel (66) op de vraag hoe het in deze tijd van corona met Groencentrum Roffel gaat. Het bedrijf is al sinds 1955 gevestigd aan de Jeen Hornstraweg in Wijckel. Pieter runt het bedrijf samen met zijn vrouw Klaske en broer Jan-Willem.

In al die jaren van het bestaan is het bedrijf nooit voor lange periode gedwongen dicht geweest. De afgelopen tijd was daarom een groot contrast. Op 15 december ging de lockdown in, waarmee de zogenoemde niet essentiële winkels de deuren moest sluiten. In eerste instantie moesten ook tuincentra en bloemisten hun activiteiten beëindigen. Na overleg van de brancheorganisatie met Den Haag mochten deze bedrijven, waaronder ook dat van de Roffel's, buiten de winkeldeur gaan verkopen.

Kerstperiode eerder
Dat maakte het mogelijk om rond de belangrijke periode van Kerst de handel toch enigszins door te laten gaan. ,,Dat ging best nog wel redelijk. De kerstverkoop begon eerder dan andere jaren, al voor de lockdown van 15 december. De klanten wilden een stuk gezelligheid in huis halen. Ook de kerstbomen werden daarom eerder opgetuigd. Dat kwam goed uit'', vertelt Pieter.

Daarna werd het echter een stuk lastiger. ,,Normaal gesproken is het bij veel klanten nog zo 'kerstboom eruit, kamerplant erin'. Maar men kon ons groencentrum niet in om even lekker rond te kijken naar welke plant het moest gaan worden en om een mooie bijpassende pot te zoeken. Dat maakte dat we daar wel omzet hebben moeten laten liggen.''

Gezond blijven
Toch was het jaar 2020 niet slecht te noemen zegt Pieter. ,,In maart, toen de coronacrisis begon, hebben wij al snel onze winkel omgebouwd. We hebben schermen geplaatst, paden aangepast, een extra kassa in gebruik genomen. Daarmee konden we onze klanten goed helpen en ook de anderhalve meter afstand bewaren op ons winkeloppervlak van 1500 m2. Ook belangrijk voor ons zelf, aangezien wij natuurlijk ook graag gezond willen blijven.''

Op afspraak
Kortgeleden werden de coronaregels wat verruimd, waardoor het ook voor Groencentrum Roffel mogelijk werd om weer klanten te ontvangen. ,,Wel op beperkte schaal. Mensen moeten eerst vooraf een afspraak maken om langs te komen. Vooral de periode van vier uur vooraf maakt dat klanten daar niet echt trek in hebben. Ze willen graag zonder drempel een bezoek aan de winkel brengen.''

Toch maken klanten graag gebruik van de mogelijkheid om eindelijk weer te shoppen. Pieter: ,,Er bellen mensen die zeggen 'We hebben nu al zolang een lege vensterbank en hebben nu toch echt wat nieuwe planten nodig. Dat kan nu gelukkig weer!' Het is roeien met de riemen die we hebben, maar wij zijn natuurlijk blij ze weer te kunnen helpen. Wij kunnen tenminste nog iets. Er zijn collega's waar het bedrijf stilligt en mensen die het huis niet uit komen.''

Voorjaar voor de deur
Wel hopen de Roffel's dat er spoedig ruimte komt om zonder afspraak te gaan winkelen. ,,Het voorjaar staat voor deur. Een belangrijke periode, dan moet het voor ons gebeuren. En net als de eerste periode kunnen mensen bij ons veilig winkelen. Wij zorgen dat de verkoopruimte dusdanig is ingericht met bijvoorbeeld looproutes dat dat zeker mogelijk is. Ook zijn de mondkapjes verplicht en letten wij erop dat er een maximaal aantal bezoekers tegelijk binnen is'', besluit Pieter Roffel.