FOTO’S / Sloop brug Follega gestart: ‘Geen reden tot paniek, maar er moet wel iets gebeuren’

Algemeen

FOLLEGA - Bijna zestig jaar oud is ie en dus toe aan groot onderhoud: de brug van Follega. Vandaag zijn de sloopwerkzaamheden van de oude brug begonnen. De komende drie dagen kan het autoverkeer er niet langs. Daarna komt er een tijdelijk brugdek voor auto’s, voor fietsers ligt er al een tijdelijke brug. In het voorjaar van komend jaar, op tijd voor het nieuwe vaarseizoen, moet het project helemaal klaar zijn.

Er wordt veel gedaan aan de brug uit 1961, vertelt gedeputeerde Avine Fokkens. ‘Ze zijn de komende maanden heel druk. Het wegdek van de brug is vermoeid geraakt, zo noemen ze dat. Het beweegbare deel gaat eruit en gaat naar een fabriek in Emmen. Daar wordt-ie opgeknapt en dan kan-ie over een paar maanden terug.’

Niets doen was geen optie, vertelt de gedeputeerde. ‘Als we niets doen, dan het leiden tot een slecht wegdek of dat de brug gaat haperen. Het kan tot van alles leiden en dat moet je voor zijn. Daarom moet de brug op een gegeven moment gerenoveerd worden, zodat het verkeer over en onder de brug door kan gaan.’

Beperking voor het vaarverkeer
Dinsdagmiddag gaat het brugdeel eruit, maar in totaal duurt het project een paar maanden. Voor de fietsers ligt er al een tijdelijke brug en ook het autoverkeer kan over een paar dagen weer over het water. In februari wordt het nieuwe deel van de brug geplaatst. Dan is de brug twaalf dagen dicht en moet het verkeer omrijden. Door het werk kan er tot half april geen vaarverkeer van hoger dan anderhalve meter langs.

Er komt niet een helemaal nieuwe brug in Follega, de bestaande brug wordt vernieuwd. De ‘val’, het beweegbare deel van de brug, wordt gerenoveerd, daar komt een nieuwe dekplaat op. Marcel Nieuwendijk, de projectleider van de provincie, vertelt dat der haarscheurtjes in het rijspoor van de dekplaat zitten. ‘Die dekplaat was eigenlijk iets te dun, waardoor die door het zwaarder wordend verkeer was gaan scheuren. Geen paniek, maar er moest wel nodig iets aan gebeuren.’

Nauwkeuriger dan vroeger
Volgens Nieuwenhuis is het steeds zwaarder en groter wordende verkeer deel van de problemen voor de brug, maar ook dat er tegenwoordig veel nauwkeuriger wordt gekeken naar de constructie. ‘Vroeger waren de rekenregels minder streng dan nu. Er werd vroeger ook minder rekening gehouden met de vermoeiing van het metaal, waardoor er scheurtjes kunnen ontstaan. Tegenwoordig zijn die normen veel strenger, daardoor wordt zo’n brugconstructie ook wat zwaarder uitgevoerd.’

Duurzaamheid
In het kader van duurzaam werken wordt er niet een volledig nieuwe brug neergezet. Nieuwenhuis: ‘De dekplaat in de rijweg wordt er uitgezaagd, het gat dat dan ontstaat, wordt weer opgevuld door een nieuwe, zwaardere dekplaat. De draaipunten worden ook vervangen, maar de hoofddraagconstructie blijft hetzelfde, daar gaan we niets aan veranderen. In het kader van circulair werken, duurzaamheid, hebben we besloten deze brug te renoveren in plaats van compleet te vervangen.’ Het uiterlijk van de brug blijft dus hetzelfde, zelfs aan de kleur verandert niets.

De brug is klaar in april of mei volgend jaar. Naast de vervanging van het brugdek, gaat de brug ook over op bediening van afstand vanuit de centrale Swettehûs.

Kijk en luister naar het verslag van Arjen Bosselaar op www.omropfryslan.nl/nieuws/1006821-brug-van-follega-vernieuwd-geen-reden-tot-paniek-maar-er-moet-wel-iets-gebeuren