Barbier Salim Yalcin laat zijn drie grote dromen uitkomen

Foto Damon Ketellapper

JOURE - Het is alsof je een kijkje mag nemen in een andere wereld, wanneer je de barbierszaak Heerschap Barbier van Salim Yalcin in Joure binnenkomt. Het retro-decor uit de jaren vijftig van de vorige eeuw met prachtige stoelen, bank, accessoires en een kast met producten in de stijl van die tijd, past helemaal bij het ambacht dat hier wordt uitgeoefend. Heren van alle leeftijden zijn welkom om hun haar te laten verzorgen.

Het barbiersvak is de laatste jaren weer razend populair geworden. Waar de barbier zich in vroegere tijden bezighield met het knippen, scheren en verzorgen van snorren en baarden - barba betekent baard en is afkomstig uit de Latijnse taal - knipt of scheert hij tegenwoordig ook het kapsel van de moderne man op een eigentijdse unieke manier.

Gewoon beginnen
Sinds december 2018 heeft de pas 24-jarige Salim Yalcin zijn eigen barbierszaak in Joure. Met veel passie voor het vak heeft hij zijn specialistische kennis door zelfstudie opgedaan. “Op 15-jarige leeftijd wilde ik mijn eigen geld verdienen omdat wij het thuis financieel gezien niet breed hadden”, vertelt Salim.

“Als ik met vrienden op pad ging, wilde ik mijn ouders niet om geld vragen. Ik zocht naar een creatieve manier om dit voor elkaar te krijgen. Tegen mijn voet-balvrienden had ik gezegd dat ik goed was in het knippen van haar. Op dat moment blufte ik. Maar toen ik mijn eerste teamgenoot met succes had geknipt, was dat de aanzet tot meer. Ik ben gewoon begonnen. Ik keek goed hoe kappers knippen en deed dat precies na. Het ging me goed af.”

Perfectioneren is mooier dan creëren
De buurman van Salim speelde in een rockband. Toen Salim zijn haar mocht knippen en scheren kregen zijn vaardigheden een nieuwe dimensie. “De leden van de band wilden hun haar graag in de stijl van de jaren vijftig, met veel vet en hoge kuiven, net als Elvis Presley”, vervolgt Salim. “Dat was een interessante uitdaging voor mij. Ik zocht naar muziek uit die tijd om te kijken hoe de kapsels van de artiesten gestyled waren. Hun outfits en haardracht gaven een iconische uitstraling. Deze kapsels wilde ik kunnen knippen en scheren. Voor inspiratie bekeek ik filmpjes op YouTube van barbiers uit Amerika. Dit probeerde ik vervolgens zelf uit. Ik vond het supergaaf om te zien dat ik steeds beter werd. Je perfectioneert iets, dat is nog mooier dan creëren.”

Knippen in de schuur
School paste niet in meer zijn plannen. Salim wilde alleen maar heren knippen en hij kon al zoveel. “Bij mijn opleiding waren de heren bijzaak, terwijl ze voor mij de hoofdzaak waren. Ook de opleiding marketing en communicatie was niets voor mij. Daarom ben ik gestopt met school toen ik 18 was. Overdag was ik vakkenvuller in de Jumbo en ’s avonds knipte ik mannen in de schuur die hoorde bij de woning van mijn ouders. Het werd een plek waar mannen graag kwamen, een echt ‘mannenhole’. De sfeer was top. En ik wist wat ik wilde.”

Toen Salim als barbier op een Barber Beer Blues en Tattoos festival had gestaan, werd hij door de barbierszaak in zijn woonplaats Heerenveen gevraagd om daar te komen werken. “Dat was een mooie kans”, vertelt Salim. “Ik heb daar veel ervaring opgedaan. Toen ze een tweede vesti-ging in Sneek openden, werd ik gevraagd of ik daar alleen wilde beginnen. Zo kreeg ik de kans om te kijken of ik in staat was zelf iets op te bouwen. Het ging prima in Sneek.”

Eerste droom: eigen barbierszaak in Joure
Met deze wetenschap kon Salim Yalcin met vertrouwen zijn eigen barbierszaak starten in Joure. Daarmee was zijn eerste grote droom uitgekomen. Salim: “Ik wilde niet in dezelfde plaats als mijn oude werkgever iets beginnen. Joure, op slechts tien minuten rijden van zowel Sneek als Heerenveen en gratis parkeren, was voor mij ideaal. Mijn werkgever vond het echt jammer dat ik vertrok. Maar ik wilde een eigen zaak, waar mannen het barbiersambacht van vroeger kon-den ervaren. Hierbij is de sfeer voor mij heel belangrijk, blues- of rockmuziek, meubels uit de jaren vijftig en na twaalf uur een lekker biertje, een glas whisky of een goede bak koffie.”

Tweede droom: Gladjanus
“Op dit moment komt bijna mijn tweede droom uit, een eigen haarvetlijn. Vanwege de oud-Hollandse naam ‘Heerschap’ wilde ik een productlijn met oud-Hollandse kenmerken. Zodoende kwam het woord ‘gladjanus’ in mij op. De producten bevatten authentieke geuren en zijn verpakt in een ouderwets metalen blik. Het logo van ‘Gladjanus’ is gebaseerd op een kraai met een vetkuif. De kraai staat natuurlijk bekend als een echte gluiperd. Hiermee is de kraai in de dierenwereld een echte gladjanus.”

Derde droom: Workshops geven
Om het ambacht van barbier door te kunnen geven, lijkt het Salim fantastisch om in de toekomst workshops te verzorgen. “Dat is mijn derde droom”, beaamt hij. “Barbier zijn is echt een ambacht met speciale technieken. Die zou ik graag over willen brengen op mensen die dit willen leren.”
Het is fijn werken in Joure, vindt Salim. “We zijn op dit moment al met z’n tweeën. Barbier/kapper Michel Menninga, die ik al negen jaar ken, werkt hier ook. We genieten van het contact met de mensen. We kunnen hier onszelf zijn en praten over mannendingen.
We luisteren goed. Een ander kapsel, een andere look, goed passend bij de vorm van het gezicht, maar ook bij het werk dat diegene doet, kan veel voor iemand betekenen. Wij zorgen ervoor dat de mannen met een charismatische uitstraling de deur uitgaan.”

Movember
Ieder jaar wordt in de maand november onder de actienaam ‘movember’ aandacht gevraagd voor prostaat- en teelbalkanker. Het doel van de ‘movember foundation’ is geld in te zamelen voor ondersteuning van mannen die aan deze vormen van kanker lijden. Om uiting te geven aan deze actie laten mannen een maandlang hun snor staan. Ook Salim en Michel zullen in no-vember hun snorren laten groeien om geld in te zamelen voor de movember foundation.

Tekst: Gea de Jong-Oud




Koop lokaal - bij onze vrienden

Agenda De Fryske Marren

Wees loyaal – aan onze vrienden